Perfectie in essentie

Initial en CWS-boco vormen nu officieel een team voor het aanbieden van cleanroomdiensten, hygiëneoplossingen, bedrijfskleding en linnengoed, we bieden bedrijven en organisaties complete en professionele oplossingen in welke sector ze ook actief zijn.

Home

Hygiëne gewoontes op kantoor onthuld

14/10/2013

Werkgevers en hun werknemers moeten meer letten op hygiëne nu het griepseizoen voor de deur staat


Brecht, 14 oktober 2013 – In België brengen werknemers* meer dan 35 uur per jaar in de toiletruimte van het bedrijf door, dat is bijna een volle werkweek. Zo blijkt uit een onafhankelijk, wereldwijd onderzoek naar hygiëne in kantooromgevingen onder 6.000 kantoormedewerkers. Nu het griepseizoen nadert, brengt Initial, leverancier van hygiënische producten en diensten, de onderzoeksresultaten onder de aandacht van werknemers en werkgevers. Dit om ze bewust te maken van de risico’s van het verspreiden van bacteriën en virussen op de werkvloer.

Omdat maar 18,1% van de werknemers in België de hygiëneomstandigheden op hun werk beneden peil vindt, is het misschien geen verrassing dat ze zoveel tijd doorbrengen in de toiletruimte. Ondanks dat een grote meerderheid van de ondervraagden tevreden is over de hygiëne geeft een derde (34,8%) aan meer tevreden te zijn over hun werk zolang ze op goede hygiëne kunnen vertrouwen. Veel werknemers zijn ook bereid hier zelf een steentje aan bij te dragen en 38% vindt ook dat het hun eigen verantwoordelijkheid is hun werkplek zo hygiënisch mogelijk te houden.

Opvallend is dat meer dan een derde (38,7%) van de ondervraagde werknemers in België (514) toegeeft niet altijd zijn handen te wassen na een toiletbezoek. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door te voorzien in goede hygiënische faciliteiten op kantoor. Ook bleek dat 18,5% van de ondervraagde werknemers zijn mobiele telefoon meeneemt naar het toilet. Eén op vijftien (6,4%) werknemers zegt zelfs kranten en magazines te lezen op het toilet, wat de kans op verspreiding van ziektekiemen en bacteriën op de werkplek aanzienlijk vergroot.

Meer specifieke resultaten van het onderzoek laten zien dat er ook een verschil is tussen de gewoontes van mannen en vrouwen. Een op vijf mannen (21,9%) geeft toe dat ze hun gsm gebruiken op het toilet tegenover slechts 1 op 7 vrouwen (14,0%). Mannen surfen ook meer op het internet (11,3% vs. 5,0%) en checken vaker social media (9,9% vs. 5,4%) op het toilet dan hun vrouwelijke collega’s.

“Morgen is het Global Handwashing Day. Een goede herinnering voor ons om na te denken over onze eigen hygiënische gewoontes. We vergeten soms te makkelijk wat het domino-effect kan zijn van onze dagelijkse handelingen,” zegt Arjan Gundlach, Marketing Director Benelux van Initial.

“Nu het griepseizoen weer aanbreekt moeten we meer zorgdragen voor goede handhygiëne en doen werkgevers er goed aan dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door voldoende zeep, mogelijkheden om handen te drogen en desinfecterende producten te bieden in de toiletruimte. Het vraagt een kleine investering die een grote impact heeft op de werktevredenheid, wat weer terug te zien is in de bedrijfsresultaten,” aldus Gundlach.

Initial voert reeds verschillende jaren onderzoek naar de impact van hygiëne op de werkplek. Dit leidde tot de ontwikkeling van de nieuwe Signature productlijn. Deze is ontworpen om hygiënisch gedrag aan te moedigen bij het toiletbezoek en bedrijven te helpen de verspreiding van bacteriën tegen te gaan. De Signature lijn kenmerkt zich namelijk door de antibacteriële zilverionen technologie die is verwerkt in de kunststof producten. Om extra hygiënische bescherming te bieden voor de oppervlakken die vaak aangeraakt worden. Ook is de toplaag extra glad gemaakt, zodat vuil en bacteriën sneller en makkelijker te verwijderen zijn bij het schoonmaken.

Bekijk hier de infographic